Het belang van een goede profielfoto

Lars Beekman
Lars Beekman

Fotograaf

Mensen kijken als eerste naar je profielfoto. Of dat nu op LinkedIn, Facebook, Instagram, website of Tinder is. De eerste indruk is dus heel belangrijk, immers, deze kan je niet overdoen. Daarom zal niemand ontkennen dat een sterk zakelijk portret erg belangrijk is.

Kiekjes en pasfoto’s

Je komt het vaak tegen: op internet vind je een betrouwbaar bedrijf waar je mee in zee wilt gaan. Bij de contactgegevens vind je echter een nietszeggend, onduidelijk kiekje van de eigenaresse of eigenaar. Als je het gezicht bent van een bedrijf wil je toch professioneel en krachtig overkomen. Een open, echte en oprechte blik, vriendelijk en toegankelijk geeft veel meer het gevoel van connectie dan een kiekje of pasfoto. Overweeg dus om langs een professionele fotograaf met ervaring te gaan om een krachtige, zakelijke profielfoto te laten maken.

LinkedIn profielfoto

LinkedIn is het grootste en belangrijkste netwerk voor professionals. Tussen al deze mensen wil je opvallen met een sterke portretfoto. Kijk eens kritisch naar je huidige profiel en vraag jezelf af of je huidige foto nog wel zo overtuigend overkomt. Je profielfoto is de eerste indruk die potentiële klanten, collega’s, werkgevers of werknemers van je krijgen. Niet zo gek dus dat in deze tijd van online overal zichtbaar zijn je reputatie belangrijker is dan ooit.

Test je huidige profielfoto

Ook zo benieuwd of je huidige profielfoto nog goed scoort? Op photofeeler kan je jouw foto gratis en wetenschappelijk onderbouwd laten beoordelen door andere mensen op basis van een aantal kenmerken zoals competentie, vriendelijkheid, leiderschap, zelfvertrouwen en bekwaamheid.

“Als je wilt bouwen aan je autoriteit als professional en je op wil vallen tussen de 4,5 miljoen medelanders die een profiel op LinkedIn hebben, dan is het zaak om op een positieve manier op te vallen. Laat jezelf zien.”

Het belang van een goede profielfoto is om anderen te laten zien wie jij bent. Je laat iets zien over jou als persoon. Een profielfoto is dan ook vaak bedoeld voor mensen die je nog niet (zo goed) kent. Als je wilt bouwen aan je autoriteit als professional en je op wil vallen tussen de 4,5 miljoen medelanders die een profiel op LinkedIn hebben, dan is het zaak om op een positieve manier op te vallen. Gekke bekken foto’s, selfies en foto’s in de kroeg zijn leuk, maar horen niet op je C.V. of LinkedIn profiel. Rustige achtergrondkleuren, een zachte lach of charismatische glimlach doet de kijker sneller “connecten” met je digitale ik.

Eerste indruk

Een eerste indruk gebaseerd op iemands fysieke uiterlijk geeft meteen een beeld van die persoon. Het stuurt de kijker als het ware in een richting hoe diegene de persoon wil gaan benaderen.

Kom je vriendelijk over dan is de kans groot dat de verwachting is dat in het echt deze persoon ook vriendelijk zal zijn. Bij het zien van een sterke en krachtige profielfoto zullen mensen bij een ontmoeting ook uitgaan van een sterk en krachtig persoon. Sta je vriendelijk, toegankelijk, krachtig en benaderbaar op de foto dan heb je al die ingrediënten in huis om vertrouwen en autoriteit uit te stralen, dan maak je eerder connectie.

Ben je na het lezen van deze blog overtuigd van het belang van een goede profielfoto? Stuur dan gerust een bericht naar Lars en vraag naar de mogelijkheden.

Scroll naar boven